کاملا بدیهی است که تمام وسایل نقیله متحرک باید دارای سیستم موتوری باشند. این در صورتی است که در ابتدای صنعت اتومبیل سازی این تشکیلات سرعت بالایی نداشتند. و به طبع به عنوان سیستمی حیاتی و مهم تلقی نمی شدند. امروزه رانندگی و سرعت بالای انجام کارها، جزو رفتارهای معمول و طبیعی مردم شده است. همین موضوع سبب شده تا سیستم های ترمز خودروها و انواع وسایل نقلیه تمرکز زیادی از جانب سازندگان به خود جلب کنند. به همین جهت انواع سیستم های ترمز تولید شده اند تا بیش ترین امنیت جانی را مهیا سازند. این نوع سیستم در خودروها(ترمز) مهم ترین آیتم ایمنی در وسایل نقلیه امروزی است. دیاگ ترمز ها دارای سیستمی هستند که بر اصل قواعد دینامیک و اصطکاک استوارند. روغن موتور در اغلب سیستم های ترمزی امروزی عمل میکنند. از طرفی مایعات و روغن ها قابلیت متراکم شدن را همانند هوا ندارند. در نتیجه این ویژگی هنگامی که آن هارا تحت فشار قرار می دهیم، حجم آن ها تفاوتی نمی کنند و با همان حفظ حجم خود جا به جا شده و فشار وارده را به جای دیگری می برد. در نهایت تراکم در ان ها نقص می شود. طبق همین اثبات علمی، متخصصان دریافتند که می توان سیستمی ابداع کرد که با فشردن پا روی پدال با در نظر گرفتن عدم وجود تراکم در آنها جهت کاهش دادن سرعت و همچنین تولید اصطکاک مابین چرخ های خودرو استفاده کرد و هم چنین طراحی های خاصی را نیز در انواع سیستم های ترمز بوجود آورده اند. در این طراحی نیروی اولیه ای که به پدال ترمز وارد می شود را چندبرابر میکنند. این ویژگی می تواند سبب شود تا اتومبیل سرعت را کاهش و یا متوقف کند. در نتیجه این همه اطلاعات فیزیکی، توانسته ایم سیستم های ترمز، افزایش و یا ضریب گرفتن نیروی اولیه وارده را ایجاد کنیم. در غیر این صورت هیچگاه با فشاری ساده به پدال ترمز این قدرت را نداریم که اتومبیل های بزرگ و سنگین را بخصوص در سرعت های بالا متوقف کنیم. ترمز ها مدل های متفاوتی دارند که با پیشرفت های تکنولوژی در بخش خودروسازی و البته دیگر علوم و صنایع مربوطه هرمدت بروزرسانی شده و هم چنین مدل های جدیدتری نیز به ان ها افزوده می شود.این در حالی است که می توان از چندین مدل در سیستم ترمز یک خودرو استفاده کرد.در ادامه به برخی از ترمز های ساخته شده پرداخته می شود.ترمز مکانیکی/ ترمز هیدرولیکی/ترمز هوایی/ترمز خلا/ترمز مغناطیسی/ترمز الکتریکی/ ترمز دیسکی و ترمز کاسه ای . ترمز دیسکی خود از انواع متفاوتی از نوع ارگانیک یا نوع فلزی و نیمه فلزی یا نوع سرامیکی را داراست.
هر سامانه ترمزی متشکل از قطعات و بخش های متفاوتی است. این قطعات را در کنار هم قرار می دهند. در نتیجه این پیوند کاهش سرعت یا توقف خودرو انجام می شود. سیستم ترمزی هر خودرویی به دو بخش اصلی تقسیم بندی می شود.یکی سیلندر اصلی(پمپ زیر پدال ترمز). دومی فرایند های مربوط به ترمز دیسکی و یا کاسه ای در چرخ ها به صورت ریز و دقیق نیز می توان بخش های موجود در سیستم ترمز خودرو را به موارد زیر تقسیم کرد: پدال ترمز / مخزن / لوله ها و سنگ های رابط / سیلندر چرخ / لنت چرخ / سیلندر اصلی ترمز و پیستون در آن و یک میله فشاری پشت پیستون / دیسک / فنر برگردان پیستون / سوپاپ کنترل فشار/ مجاری روی سیلندر/ ترمز دستی / تشتکی های عقب و جلو/ پیچ هواگیری سیلندر چرخ ها / کابل ترمز دستی / کلید چراغ قرمز/ چراغ اخطار ترمز/ شیر اندازه گیر/ فنر نگهدارنده کفشک / پیچ سیلندر ترمز کوتاه / پیچ سیلندر ترمز بلند / کاسه چرخ در ترمز های کاسه ای / پیچ هواگیری سیلندر ترمز چرخ عقب / پیچ هواگیری سیلندر ترمز چرخ جلو/ پیچ ریگلاژ هیدولیک / پیچ سیلندر ترمز عقب / اشیل لنت جلو/ خارشیلنگ ترمز/ خار ناخنی لنت جلو (کفشک فنر پدال کلاچ ) / لاستیک های زیر مخزن روغن و ترمز و مخزن روغن ترمز / لاستیک پدال کلاچ ترمز / شیلنگ بوستر ترمز انژکتور / شیلنگ بوستر ترمز abs
سوالی که ممکن است برایتان پیش بیاید این است که ترمز دسکی بهتر و مناسب تر است یا ترمز کاسه ای. اگر در مشخصات فنی بیش تر خودروهای بازار دقت لازم را بکنید، به طور معمول سامانه ترمز را دیسکی و یا کاسه ای می گویند . نوع ترمز ( کاسه ای و یا دیسکی بودن آن ) در سیستم ترمزی مربوط به هر چرخ اتفاق می افتد . و ارتباطی با مجموعه کامل سیستم ترمزی ندارد . این بدان معناست که بخشی که روی چرخ ها است و پس از فشار ترمز به آن اصطکاک را ایجاد می کند ، می تواند کاسه ای و یا ترمزی نیز باشد.
دیاگ اویوکو دارای انواع قابلیت های اورجینال و تخصصی است که مربوط به خود کمپانی اویوکواست که جهت عیب یابی و پروگرافینگ انواع خودروهای 17eo ه کار می رود. این دیاگ برای دیاگ تراکتور ها مورد استفاده قرار میگیرد. ساخت و تولید این دیاگ، کار ایتالیایی ها و روسی ها بود. از جمله سخت افزار این دستگاه دیاگ می توان به موارد ذیل اشاره کرد: اینترفیس بی سیم(بلوتوث) ، کابل usb هم نوع کوتاه و هم نوع بلند آن، کابل obd2 ، کابل 30 پین، کابل 19 پین و همین طور کانکتور self diagnosis. هم چنین از نرم افزار های عیب یابی با این دستگاه می توان به نرم افزار عیب یابی اویوکو و همچنین نرم افزار قطعات یدکی اویوکو اشاره کرد. از نرم افزاری که اول نام برده شد برای ارتباط گیری با ecu های مختلف استفاده می شود. هم چنین از این نرم افزار جهت انجام کارهایی از قبیل مانیتورینگ فعال و عیب یابی، تغییر حد مجاز سرعت، تنظیم قدرت موتور و اصلاح مقدار سوخت استفاده می شود. از طرفی می تواند سوخت اکتان در واحد کنترل موتور را تنظیم کند. مقادیر اطلاعات و داده های ذخیره شده را از سنسورها و محرک ها مشاهده و بررسی کند. خطاهای ثبت شده توسط سیستم می خواندو آنهارا پاک کرده و از بین میبرد. انواع نقشه های سیم کشی را نمایش می دهد. پارامترهای مختلف را برنامه نویسی میکند. از پایگاه های داده های اطلاعاتی نیز استفاده می کنند. می توانند انواع روش های تشخیصی و نقشه هارا مشاهده کند. آزمایش و تست های تشخیصی را اجرا نماید. این دستگاه قادر به مشاهده و تغییر پیکربندی ecu و نیز تعویض ecu و برنامه نویسی پارامترها نیز می باشد. این دیاگ به زبان های جهانی متفاوتی قابل ارائه می باشد. همانند: المانی، انگلیسی، ژاپنی، هلندی، لهستانی، پرتغالی،نروژی، ترکی، فرانسوی، سوئدی،چکی، روسی، چینی و ایتالیایی . این دیاگ در مدل هایی به رنگ های قرمز و ابی به بازار عرضه می شود. نوعی از نرم افزار عیب یابی دستگاه اویوکو امکان اتصال بدون هیچ گونه اتصال بی سیم بلوتوث مابین خودروی موردنظر و کامپیوتر تشخیصی را فراهم می اورد. تمامی عملیاتی همانند تعمیرات و نگهداری را در کارگاهی ساده انجام می دهند.
اتصال usbو...هرکدام بیانگر وضعیتی از ارتباطات است. کانکتور 32پین یا پورت 32 پین برای اتصال کانکتور های خودرو نیز مشاهده میشوند. در سمت دیگر دستگاه پورت usb برای اتصال دستگاه به کامپیوتر قرار گرفته است. در پشت دستگاه برچسبی قرار گرفته که شماره سریال و شماره فنی دستگاه بر روی ان نوشته شده اند. در ادامه به انواه کانکتور های این دستگاه پرداخته می شود. کانکتور 16 پین که برای خودروهای روز این خودروساز اتصال می شود. این کانکتور از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است. دارای ضامنی فلزی است که باعث میشود کانکتور به راحتی از جای خود درنیاید. شماره فنی نیز روی ان هک شده است. کانکتور 30 پین در واقع کانکتور تبدیلی است که کانکتور های دیگر را به اینترفیس اصلی دستگاه متصل می کند. این دستگاه کابل usb نیز دارد که از طرفی به اینترفیس اصلی دستگاه و از سمتی دیگر به کامپیوتر متصل می شود. با توجه به این که این دستگاه از پورت usb استفاده می کند، محدودیتی در استفاده از لپ تاب نیست و میتوان از لپ تاب هایی که پورت usb دارند برای این دستگاه استفاده کرد.
این دستگاه وسیله ای است جهت عیب یابی، شناخت، بررسی ، برنامهریزی و تعمیرات خودروهای اسیب دیده. نرم افزار این دستگاه بگونه ای کار میکند که می توان ان را در کامپیوتر های شخصی نیز نصب و اجرا کرد. ویژگی مهمی که این دستگاه دارد ان است که می توان در زمان بسیار کمی انواع خطاها و مقادیر ورودی و خروجی و همچنین مقادیر سنسور ها و البته حالت های متفاوت عملکرد آن را مورد ارزیابی قرار داد. نرم افزار این دستگاه قابلیتی به نامtraining دارد که این امکان را به کاربر می دهد تا بدون هیچ گونه اتصال به ecm نرم افزار را فعال سازی کرده که در نتیجه آن به اموزش ها و همچنین یادگیری آن پرداخته شود. این دستگاه تجهیزاتی نیز دارد که به برخی ار آن ها در ادامه اشاره می شود: این دستگاه شامل آداپتوری ارتباطی است که کامپیوتر و تجهیز کاتریپلار را به هم متصل میکند، دارای کابلی ارتباطی است که کامپیوتر و آداپتور را بهم وصل میکند. کابلی ارتباطی مابین آداپتور و وسیله مربوطه، کامپیوتر و همچنین سی دی نرم افزار catetکه برای نصب اولیه نرم افزار بکار گرفته می شود. از قابلیت های این دستگاه می توان به بررسی و تشخیص اتوماتیک خودرو، ازمایش و تست عملگرها و کمپرس، آداپتیشن و همچنین کالیبراسیون ، ایجاد تغییر در کانفینگ و پیکربندیریال خواندن پارامترها، بررسی و حذف کردن خطاهای ثبت شده، پوشش دهی خودرو های راهسازی، موتور های زمینی و دریایی، ارائه انواع گزارش درباره دمای بالای موتور و دور بالای ان و تشخیص اتومات کنترل و بررسی یونیت ها اشاره کرد.استفاده از پایگاه داده های اطلاعاتی، مانیتورینگ فعال و عیب یابی نیز از نمونه کارکرد های این دیاگ می باشند. از نمونه نرم افزار هایی که می توان برای این نمونه دیاگ نصب کرد عبارت اند از : برنامه کاتریپلار cat et3 و برنامه اطلاعات تعمیراتی sis.
از خصوصیات دیاگ کاتریپلار آن است که می تواند نمایش نموداری پارامترها، نصب دلخواه و انتخابی برنامه ها ، تغییرنام service tool، انجام کالیبراسیون برای بالا بردن کارایی ecm را نام برد. این دستگاه نیز میتواند پارامترهای ecm را تنظیم کرده و آن هارا نیز شخصی سازی کند. نمایش دقیق ایراداتی هم که پیش تر در این سیستم ثبت شده و در ecm ذخیره شده اند نیز برعهده این دستگاه عیب یاب می باشد. رسم پیشینه ناوبری خودرو به انواع دو بعدی و سه بعدی نیز میسر می باشد. به انواع زبان هایی همچون پرتغالی، سوئد، نروژی، ترکی،ایتالیایی، اسپانیایی، چک، روسی ، چینی ، ژاپنی، المانی ، فررانسوی و هلندی نیز قابل ارائه می باشد. دیاگ های کاتریپلار به دو ایتم نرم افزار و سخت افزار تقسیم بندی می شوند. بخش نرم افزار بر روی کامپیوتر قابل اجرا می باشد.و قسمت سخت افزار این دستگاه کاژول پلی ارتباطی است مابین کامپیوتر و ecu موتور دیزل. موتور های ذیزلی که به تازگی در دست ساخت قرار میگیرند.دارای ecu ویا ecm هستند. همین موضوع دقت بالا،راندمان و بازدهی بالا، قدرت و ضریب اطمینان و نیز حفاظت های مکانیکی و همین طور الکتریکال بیشتری را به همراه خواهد آورد.
اولین شرکتی که برای ساخت دیاگ بنز اغاز به فعالیت کرد دایملر بود. این دستگاه که به عنوان اولیا دستگاه خودرو شناخته می شود دستگاهی پرتال و کوچک بود. با پیشرفت و تولید خودروهای شرکت بنز، این شرکت به ساخت نخستین سری از دستگاه های دیاگ شروع کرد که تحت ویندوز استار به دیاگ استار بنز c3 نمود. این دستگاه توانست پس از مدتی تقریبا تا سال 2014 تمامی خودروهای این کمپانی از قبیل سواری و سنگین و نیز انواع خودروهای خاص بنز را برنامه ریزی کند. و فرایند عیب یابی را نیز برای ان ها انجام دهد. با پیشرفت پروتکل های can bus ، سری دوم این دستگاه رونمایی شد. این دستگاه، بنزc4 بود.این مدل از بی نقص ترین دیاگ ها در دنیاست. از ویژگی های این دستگاه اتصال اسان به wifi و همچنین سرعت عیب یابی بالای ان است. این دیاگ می تواند تمامی انواع خودروهای بنز از جمله سواری و سنگین را تحت پوشش خود قرار دهد. نوع دیگر این دیاگ ، مرسدس بنز c5 است که خودروهای سواری و سنگین این شرکت را پشتیبانی میکند. برنامه های عیب یابی که در این شرکت نصب می شوند عبارت اند از : برنامه دیاگdas ، xentr2 ، برنامه ای تحت عنوان کاتالوگ قطعات بنز benz epc ، برنامه ای جهت راهنمای تعمیرات و همچنین نقشه های سیم کشی،برنامه برای بررسی و برنامهریزی تخصصی بنز.
از ویژگی های دیاگ استار بنز می توان به شناسایی اتوماتیک نوع خودرو، شناخت اتوماتیک تمامی کنترل یونیت ها و نمایش خطاهای ثبت شده در سیستم ها اشاره کرد. هم چنین این دستگاه قادر به حذف کردن تمام خطاها بصورت یک جا است، می تواند قطعات و کدینگ را تعریف نماید. کنترل یونیت هارا برنامه ریزی کند، هم چنین می تواند کنترل یونیت هارا ریست کند. چراغ ریست ها از جمله روغن، لنت و ... را ریست کند. انواع نقشه های سیم کشی و اطلاعات فنی و تعمیراتی را ارائه دهد. برنامه جانمایی و کاتالوگ قطعات را نیز دارا می باشد . بسیاری از عملکرد های اختصاصی و عمومی دیگر.
از جمله قطعات این دستگاه می توان به کانکتور38pin، 14pin،4pin ،16pin و همچنین کابل 22 برای اتصال به لپ تاپ یا کامپیوتر اشاره کرد. این دستگاه معمولا با اخرین ورژنی که خود شرکت ارائه میکند در دسترس قرار میگیرد. از مشخصات سخت افزاری این دیاگ می توان مجهز بودن به پورت lan، بهره گیری از بروزترین برد الکترونیکی، کیفیت بالای اینترفیس و همچنین کانکتور هارا نام برد. برخورداری از توانایی فعال سازی تمامی اجزای خودرو و تنظیم اندازه ها و سازگاری از نمونه ویژگی های ان است. رمزگذاری همه بخش های موتور، شاسی، بدنه و نیز وسایل کاربردی ، پیکربندی کلید و فرایند شناساندن تجهیزات جانبی اصلی نیز از دیگر فاکتور های مثبت ان است.در هنگام خرید این دیاگ نکاتی وجود دارند که باید به انها توجه کردنکته قابل توجه ان است که تمامی دستگاه های مورد دسترس در بازار ساخت چین می باشند و از کیفیت متفاوتی برخوردارند.محدوده تغییرات قیمت های متفاوت این دستگاه بعضا در برخی منابع به همین علت هستند.از مزایای مهم خرید این دیاگ، مدت ضمانت ان است که در صورت وجود ایراد در ان می توان ان را تعمیر کرد.
از پیشرفته ترین دستگاه های عیب یاب در خودرو های اسکانیا دستگاهی است به نام scania vc13 . این دستگاه می تواند به شبکه وای فای نیز متصل شود. این دستگاه توانایی اتصال از کابل usb را نیز دارد. این نمونه از دستگاه های اسکانیا دارای سرعت بیش تری نسبت به نوع vc12 خود می باشد. از این جهت می تواند جایگزین مناسبی برای نوع قدیمی خود باشد. هم چنین این دستگاه وسایل نقلیه ای هم چون کامیون، تریلر، اتوبوس را میتواند تحت پوشش خود قرار دهد. تفاوت دیگر آن به نسبت نوع vc12 قابلیت داشتن ارتباط بی سیم wireless می باشد. نرم افزار دیاگ اسکانیا با ویندوز win7 انطباق دارد. و می تواند بخوبی با آن کار کند. از ویژگی های این دیاگ می توان به موارد زیر اشاره کرد: این دستگاه پروتکل شبکه can را به طور کامل تحت پوشش خود قرار می دهد. در هنگام اتصال به خودرو عملکردی بسیار روان . سریع دارد. قابلیت اتصال از طریق کابل ها و وایرلس را دارا می باشد. این عیب یاب با نسخه جدید خود ارائه می گردد. این دستگاه عملکرد بهتری در برنامه sdp3 دارد. و همچنین قابل اجرا برای مدل های قدیم تر از سال 2004 نمی باشد. Sdp3 برنامه ایست که به زبان های متفاوتی همانند فارسی قابل اجراست. اما برنامه های sd2 و sp2 را پشتیبانی نمیکند. همین موضوع مشکلات زیادی را برای کاربران ایرانی خود بوجود اورده است. نکته قابل توجه آن است که هرچندماه یک بار توسط خود شرکت اسکانیا بروزرسانی می شود.
از خصوصیات سخت افزاری این دیاگ می توان به سرعت بالای وایرلس اشاره کرد. هم چنین دارای بدنه ای الومینیومی است. جنس کابل های بکاررفته در ان از نوع رزین پلی اورتان است که دارای مقاومتی بالاست. از قابلیت و فاکتور های این دستگاه می توان به تشخیص حالت اتومات خودرو، تشخیص کنترل یونیت ها به طور کامل، بررسی و لکه گیری خطاهای ثبت شده در سیستم، خواندن پارامترها، ازمایش،بررسی و تست عملگرها و تست کمپرس موتور اشاره نمود. هم چنین باید اخرین ورژن از برنامه sdp3 را نصب کرد. برنامه کاتالوک قطعات و همچنین تعمیرات و نقشه های مربوط به سیم کشی اسکانیا نیز نصب شده باشد.برنامه ای تحت عنوان sops editor جهت کالیبراسیون، برنامه ریزی و ایجاد تغییر در پارامتر ها را نیز باید نصب کرد. از نمونه ویژگی های این برنامه می توان به موارد زیر اشاره کرد: حذف adblue، فعال کردن باسکول و دنده ap و همچنین فعال سازی carrier. از جهتی ایموبلایزر را غیر فعال می سازد. مقادیر بسیار از پارامترهای دیگر را تغییر می دهد. نصب برنامه ای به نام x-com جهت کپی برداری از اطلاعات کنترل یونیت ها و نصب برنامه xml editor به منظور کدگزاری و برنامه ریزی از دیگر خصوصیات این نوع دستگاه می باشد. مواردی همانند ارائه اموزش رایگان ، نصب تمامی برنامه های تخصصی مربوطه و اینترفیس اصلی این دستگاه همراه با کابل obd و usb و نصب رایگان نرم افزار ها از نمونه متعلقات این دستگاه می باشند. این دستگاه از نرم افزاری به نام multi scania برای دسترسی به اطلاعات تعمیرگاهی، انواع نقشه ها و سیم کشی ها، انواع نقشه های انفجاری و همچنین شماره فنی قطعات یدکی برخوردار می باشد.اتصال بی سیم وای فای و همچنین اتصال usb این امکان را بوجود اورده است که از این به بعد بدون هیچ گونه اتصال سیمی به کامیون به روند خود ادامه دهد. مشکلاتی البته ممکن است به وقوع بپیوندد از قبیل وجود کابل های داده ای که دچار نقص هستند. و همینطور عیوب اتصالات سیمی. از زبان های تحت پوشش این برنامه می توان به فارسی، المانی،اسپانیایی، هلندی، ژاپنی،سوئومی، چکی،روسی، ایتالیایی، انگلیسی و ترکی و چینی اشاره کرد.
برای شناخت و کار بیشتر با این دستگاه می توان از دوره های آموزشی که برگزار می شود بهره برد. چرا که برق ماشین سنگین از عناصر اصلی کامیون به شمار می رود. هرگاه سیستم برق رسانی خودرو دچار مشکلاتی از قبیل لوله برق، اتصال به زمین و ... شود، با داشتن اطلاعاتی می توان تمامی مشکلات مربوط برق خودرو را رفع کرد.