موتور و گیربکس
موتور قلب تپنده هر خودرویی ست به همین دلیل وجود هرگونه عیب در موتور موجب درست عمل نکردن آن میشود . به همین دلیل برای جلوگیری از متحمل شدن هزینه های گزاف تعمیر و یا تعویض موتور خودرو بهتر است آشنایی جزئی با قطعات موتور داشته باشید تا بتوانیدبراحتی برای خرید لوازم موتور و گیربکس خودرو خود اقدام کنید
قطعات موتور خودرو
بلوک سیلندر
بدنه موتور و نگهدارنده سلیندر ها است . از آنجایی که عمل احتراق و جرقه زنی داخل این قطعه انجام میشود باید دارای مقاومت دمایی بالایی باشد که به همین دلیل این قطعه را از جنس چدن یا آلومینیوم میسازند.
سرسیلندر
قطعه ای آلومینیومی که بالای سیلندرها قرار دارد که شمع ها ، میل سوپاپ ، اتاقک احتراق و ... درون این قطعه جای میگیرد.
واشر سر سیلندر
برای عایق بندی سرسلندر و بلوک سیلندر استفاده میشود تا مانع از ورود و نشت مایعات از بدنه شده و همچینین از از مخلوط شدن آب و روغن جلوگیری کند . این قطعه برای جلوگیری از اسیب های احتمالی باید هرچند وقت یک بار تعویض شود.
بوش سیلندر
قطعهاستوانهای فولادی یا چدنی، برای ایجاد محیطی مناسب برای حرکت پیستون درون سیلندر قرار میگیرد .
واتر پمپ
برای تنظیم دمای مناسب موتور با در جریان قرار دادن آب و ضد یخ مورد استفاده قرار میگیرد
پیستون
قطعه محرک از جنس چدن معمولا چدن یا فولاد ریخته گری که درون سلیندر قرار دارد.
قطعات گیربکس
گیربکس یا همان جعبه دنده وظیفه ایجاد تعادل میان سرعت و نیرو را در خودرو به عهده دارد. مثلا در سارشیبی ها از سرعت گرفتن بیش از حد خودرو جلوگیری میکند ، همچنین امکان حرکت خودرو به عقب را فراهم میکند . گیربکس ها به دو دسته اتوماتیک و دستی تقسیم میشود.
برخی از قطعات و اجزای سیستم گیربکس را دراینجا نام میبریم:
پوسته گیربکس :
قطعه ای چدنی که محور ها ، چرخ دنده ها و یاتاقان ها در خود نگه می دارد.
چرخ دنده ها :
چرخ دنده اصلی ترین قطعه در گیربکس هر خودرو به حساب می آیند . اگر خودرو 6 سرعته باشد 6 چرخ دنده هم در گیربکس تعبیه میشود.
دسته دنده :
همان اهرم بیرونی که راننده برای انتقال به سرعت ها بالاتر یا پایین تر آن را جابجا میکند که البته در گیربکس های اتوماتیک کاملا حذف شده است.
ماهک و میل ماهک :
با تغییر دسته دنده ماهک چرخ دنده موردنظر را فعال میکند . میل ماهک رابط میان دسته دنده و ماهک است.